
Toril Stendahl (vokal)
Toril Stendahl (f.1970) er prest og vokalist med ferdigheter på et svært høyt nivå. Hun har tatt sangtimer hos en rekke sangpedagoger, bl.a. Marit Gjørsvik, Hege Monica Eskedal og Ann Kristin Andersson.
Hun har sunget i mange kor, blant annet med vikaroppdrag i Oslo domkor i en konsert under OL på Lillehammer. Stendahl har vokst opp på Tingvoll på Nord-Møre, og har utviklet seg musikalsk under ledelse av kantor Tor Strand, med utallige opptredener i kor og kirkekonserter, både som solist og som sanger i kor. Hun har også tatt pianotimer hos kantor Strand i drøyt 8 år. Hun har også utøvet under ledelse av kantor Jørn Fevang og senere kantor Bjørn Lien. Stendahl kombinerer sin sanginteresse med sitt virke som sokneprest. Hun er en populær folkeprest med bred appell, og hun bruker sine sangkvaliteter aktivt for å gi gudstjenesten et personlig preg.

Wenche-Helene Fossen (orgel/fløyter)
Wenche Helene Fossen (f.1960) er utdannet
Cand.Philol. i Musikkvitenskap fra Universitetet i
Trondheim, (nå NTNU). Hun er også utdannet Bachelor i
Kirkemusikk fra Institutt for musikk (NTNU).
Ved siden av sin faste stilling som kantor i Byneset og Leinstrand
kirker er hun også frilansmusiker, sanger, akkompagnatør og kor-pedagog i ulike sammenhenger. Hun setter stor pris på å få arbeide med ulike musikalske uttrykk og stilarter.

Asbjørn Berson, gitar/vokal/elektronikk.
Asbjørn Berson (f.1966) er gitarist og komponist med
mangeårig . Han arbeider til daglig som gitarpedagog ved Trondheim kulturskole, og har tidligere arbeidet som produsent og turnélegger for landsdelsmusikerordningen i Troms.
Som komponist er Berson opptatt av samtidighet, at ulike uttrykksformer,
ulike verdensanskuelser og motstridende bevegelser kan klinge samtidig og skape både kaos og koherens. Lydens indre struktur som ikke umiddelbart oppfattes, forsterkes, bearbeides og løftes fram og får verdi og ny belysning.

Odd Erik Stendahl, fotografier
Odd Erik Stendahl (f.1970) er musikkpedagog, kateket og hobbyfotograf. Han har fotografert aktivt, i rykk og napp, i 35 år. Stendahl følger Berson til mange av konsertlokalene og utforsker kirkene på jakt etter lyder i interiøret.Utstillingen ”Stille lyd” viser et knippe bilder fra noen av kirkene som er besøkt.
“Lyden av kirken” og “Strengeleik & Klokkeklang” er to betegnelser på samme prosjekt. Førstnevnte er et fast ensemble med tre musikere og mer omfattende produksjon. Sistnevnte er et solo konsertprosjekt der jeg prøver å formidle de samme grunntankene alene sammen med den til en hver tid lokale organisten.
Lyden av kirken er en messe som setter fokus på aktiviteten som foregår i kirken. Den røde tråden i komposisjonen er lyder fra kirkerommet og de assosiasjonene de skaper. Det kan være lyder av mennesker som kommer inn i til gudstjeneste, lyden fra salmebøker som åpnes og lukkes, vann som helles i døpefonten, gjenklang av sang fra menigheten, lav hvisken fra mennesker som ber, lyden fra klokker som kimer, og toner fra kirkeorgelet. Kirken er en bygning som følger mennesker fra vugge til grav, og er et av de få rommene i samfunnet vårt der gledesfylte milepæler og dype sorger deler samme arena. Med denne messen ønsker vi å knytte an til både slike store livshendelser og de mer prosaiske arenaene som kirken rommer. Samtidig ønsker vi å vise hvordan lydene som skapes i dette rommet kan gjentas og bearbeides slik at de får en musikalsk egenverdi.
Varigheten på verket er ca én time. Sjangermessig må verket karakteriseres som verdensmusikk med kontemplativ karakter. Verket skal kombinere elementer fra elektroakustisk, klangorientert musikk og et mer tradisjonelt musikkuttrykk spilt på konvensjonelle instrumenter. Vi ønsker å fylle hele kirken med lyd og bruker et flerkanals lydoppsett med høyttalere spredt rundt i kirken, bl.a. på galleriet, i sakristiet og bak benkeradene. Lyssetting skal sette en visuell ramme på verket og være med på å belyse sentrale deler av kirkerommet.
Lyduniverset som skapes er knyttet til lydene som finnes i kirken på ulike måter, enten i form av interiør og konstruksjon, eller i form av aktivitet skapt av menneskene som bruker kirken. Noe materiale er lydsamples tatt opp på forhånd, andre lages i sanntid ved hjelp av objekter i kirka, mens andre igjen er instrumentale imitasjoner av kirkelyder. For eksempel prosesserer vi lydsamples som talestemmer, fottrinn, knirk, orgellyder, vann i dåpsfonten på en slik måte at de får en rytmisk funksjon eller fungerer som bassinstrument.